9.4.4 A keresztény egyház a kora középkorban
A NYUGATI ÉS A KELETI KERESZTÉNYSÉG
A kereszténység a IV. század végétől a Római Birodalom államvallása lett, és meg is maradt a birodalom bukása után. Sőt, a kora középkor egyik nagy fontosságú folyamata a kereszténység elterjedése Európa nagy részén. (Noha az iszlám hódítással a déli területek, így a Szentföld elvesztek a kereszténység számára.) Ugyanakkor korán jelentkeztek a különbségek a nyugati és a keleti kereszténység között.
A nyugati kereszténység jellemzői:
- élén a római pápa áll (="atya", kezdetben minden püspököt így szólítottak, később már csak a rómait): ő a legfőbb bíró, ő nevezi ki az érsekeket és a püspököket, szentté avatás joga, "Isten földi helytartójaként" megbocsátást adhat a bűnökre, vallási kérdésekben csalhatatlan
- hierarchiája: pápa - bíborosok (ők választják a pápát) - érsekek - püspökök - plébánosok
- az egyházi és a világi hatalom egyenrangú - pl. a királyok nem szólnak bele a vallási kérdésekbe
- szertartási nyelve kizárólag a latin (Szent Jeromos Biblia-fordítását használják), más nyelven misézni tilos
- papok esetében terjed a nősülés tilalma (cölibátus)
A keleti kereszténység jellemzői:
- több önálló egyházból áll (pl. bizánci, orosz, szerb), a konstantinápolyi pátriárka csak tiszteletbeli vezető
- hierarchiája: pátriárkák - érsekek - püspökök - plébánosok
- az egyházi hatalom alárendeltje a világinak - pl. a konstantinápolyi pátriárkát a bizánci császár nevezi ki, és ő jogosult vallási kérdésekben dönteni
- szertartási nyelve a görög (egy régebbi Bibliafordítás); de használják a helyi, pl. szláv nyelveket is
- szentképek (ikonok) tisztelete
- papoknak engedélyezett a nősülés
A felhalmozódó különbségek miatt az ezredfordulóra annyira elmélyültek az ellentétek, hogy 1054-ben a római pápa és a konstantinápolyi pátriárka kölcsönösen kiközösítette egymást. Ez a nagy egyházszakadás (szkizma). Ezentúl a nyugati egyházat katolikusnak (=egyetemes), a keletit ortodoxnak (=igazhitű) nevezték.
A SZERZETESSÉG
Az első szerzetesek IV. századi egyiptomi remeték voltak, akik elvonultak a sivatagba, hogy Istenen elmélkedjenek, később kialakulnak az első szerzetesrendek
A szerzetesek kolostorokban éltek, melyek vezetője az apát volt. Belépésükkor fogadalmat tettek. Életüket a rend szabályzata irányította, fő feladatuk az ima, az elmélkedés, a könyvek másolása (minden ókori mű rajtuk keresztül maradt ránk!) és a pogány népek térítése volt.
Az első nyugati szerzetesrendet Szent Benedek alapította 529-ben Monte Cassino hegyén. Az ezredforduló környékére a bencés kolostorok szinte egész Európát behálózták. A bencés szerzetesek hármas fogadalmat tettek: szüzesség, szegénység, engedelmesség. Mivel a szellemi tevékenységek mellett a fizikai munkát is fontosnak tartották ("Imádkozzál és dolgozzál!"), kolostoraik fontos kulturális és gazdasági központok is voltak.
A KATOLIKUS EGYHÁZ VÁLSÁGA ÉS REFORMJA
A katolikus egyházban a kora középkor során folyamatosan erősödött a pápa hatalma. 756-ban frank segítséggel létrejött a Pápai Állam. A X. századra ugyanakkor a katolikus egyház válságba került:
- az egyház egyre inkább a világi hatalom (Német-római birodalom) befolyása alá került: a császár gyakorolta a főpapok (érsekek, püspökök) kinevezésének jogát, az invesztitúrát
- az egyház elvilágiasodott: a főpapok feudális nagyurakként viselkedtek (harcoltak, politizáltak), a szegénységet és az erkölcsös életvitelt (pl. cölibátus) sem ők, sem a bencés szerzetesek nem tartották be
Létrejött az egyházon belül egy megújulási mozgalom, ennek központja a franciaországi Cluny bencés kolostora volt. Az egyházi reformok célja a papság erkölcseinek megtisztítása, függetlenség kivívása a világi hatalomtól. A cluny mozgalom sikerei nyomán az egyház visszanyerte a tekintélyét, ám elkerülhetetlenné vált a pápaság és a császárság küzdelme.
FORRÁSOK
1. Máté evangéliumából
2. Gelasius pápa levele
3. Szent Benedek regulájából
VIDEÓK
KÉPEK
1. A nagy egyházszakadás
2. A bencés szerzetesek napirendje
3. Bencés kolostor