A blogról

BEMUTATKOZÁS ÉS A BLOG CÉLJA

2003 óta tanítok történelmet középiskolákban. Ez alatt az idő alatt a középiskolai oktatás mindhárom szintjét (a régebbi elnevezéssel: gimnázium, szakközépiskola, szakiskola) volt alkalmam megismerni. Az évek múlásával egyre inkább éreztem a megújulás kényszerét: azt, hogy a XXI. században nem lehet ugyanazzal a szemlélettel és eszköztárral tanítani, mint akár néhány évvel korábban - a történelem tanításának is folyamatosan változnia, alkalmazkodnia kell. Sajnos a fölülről érkező állandó reformok nem mindig segítenek a helyzeten.

Ezt a blogot a már évekkel ezelőtt meglévő digitális tananyagaim modernizálásával azért hoztam létre, hogy az egyre romló színvonalú tankönyvek helyett legyen egy általam naprakésznek és átadhatónak tartott digitális tananyagom. Meggyőződésem, hogy a XXI. században a történelem tananyagnak is egyre inkább digitálissá kell válnia, kihasználva egyrészt az internet biztosította lehetőségeket (pl. videók belinkelése), másrészt a leckék egymásra hivatkozásából eredő kapcsolódásokat.

A tanárkollégák bizonyára észreveszik, hogy a DigiTöri tananyaga nagyjából a hagyományos történelem tananyagot tartalmazza. A modern szemlélet inkább a hangsúlyokban érhető tetten. Bizonyos témákat, amelyeket nem tartok annyira fontosnak, lerövidítettem vagy egyszerűsítettem, másokat viszont bővebben tárgyalok, mint a hagyományos tankönyvek. Különösen nagy hangsúlyt fektettem a magyar történelemoktatásban megszokott Nyugat-Európa-centrikusság csökkentésére, így az anyagban nagyobb szerepet kap az Európán kívüli civilizációk, illetve a velünk szomszédos országok története (ez utóbbi hiányát érthetetlen hibának tartom a hazai történelemoktatásban).

 

A BLOG HASZNÁLATÁRÓL

A DigiTöri anyagát akár órákon (mobil segítségével), akár odahaza elérhetik a diákok és természetesen a tanárkollégák is. Magát a blog formátumot elsősorban kényszerből választottam, megfelelő informatikai háttér híján. Mivel a több száz lecke mindegyike egy külön bejegyzést alkot, az oldal használatához javaslom a lap tetején látható menüsor használatát. Itt évfolyamonként láthatók a tanmenetek, amelyekből könnyen elérhető a kívánt lecke. Alternatívaként, tematikus kereséshez a címkefelhő is használható.

A legtöbb lecke végén szerepelnek források, videók és képek. Azokat a szöveges forrásokat válogattam ki, amelyek az évek alatt a legjobban használhatóaknak bizonyultak a tanításban; mindegyikhez vannak kérdések is. A képekkel kapcsolatban komoly dilemma elé kerültem azzal, hogy ha kizárólag szerzői jog által nem védett képeket válogatok ki, akkor a legtöbb jól felhasználható kép kiesik a számításból. A diákok érdekében ezért úgy döntöttem, hogy a képeknél nem veszem figyelembe a szerzői jogokat. Szeretném leszögezni: a blogon található képeket semmilyen formában nem tekintem saját szellemi tulajdonomnak, kizárólag oktatási célra töltöttem fel őket, és ebből semmiféle anyagi hasznom nem származik.

A blog szándékaim szerint folyamatosan frissül és bővül. A tanmenetekben azoknak a témaköröknek a címét, amelyeket még nem tartok befejezettnek (mert a tananyag mellé még nem töltöttem fel forrásokat, képeket), egy "+" jellel jelöltem meg.

A segítő szándékú megjegyzéseket, változtatási javaslatokat, esetleges dicsérő szavakat a digitori2020@gmail.com emailcímen várom.

Végül néhány hasznos link:

Korábbi történelem írásbeli érettségi feladatlapok és javítási útmutatók
Az elmúlt évek érettségi feladatai korszakok szerint rendezve
A 2020-as NAT-hoz kapcsolódó kerettantervek
Adattárak a történelem tanulásához / tanításához