11.2.4 Gazdasági fejlődés
A dualizmus időszakában Magyarország gazdasága gyorsan fejlődött. A fejlődés üteme a korszakban végig magas volt: évi 2-3% (kb. Németországéval egyenlő). Ennek eredményeként 50 év alatt Magyarország rengeteget ledolgozott korábbi hátrányából, és közepesen fejlett agrár-ipari országgá vált.
A gyors fejlődés oka részben a gazdasági környezet megváltozása volt:
- külföldi (főleg osztrák, német) tőke beáramlása
- a rendelkezésre álló olcsó munkaerő
- a gazdasági kiegyezés miatt az egész O-M M. egyetlen hatalmas közös piaccá vált
- a magyar gazdaságpolitikát immár nem Bécsben döntötték el, a magyar kormányok törvényekkel, befektetésekkel stb. támogatták a fejlődést, különösen az ipart
- kedvező világgazdasági helyzet: az 1873-as gazdasági válságtól eltekintve a korszakot konjunktúra (gazdasági fejlődés) jellemezte.
INFRASTRUKTÚRA
Vasútépítés
A vasútépítést kezdetben magánvállalatok végezték. Az állami támogatás miatt ez biztos üzletnek számított: az állam megtérítette a vállalatoknak az esetleges veszteséget (kamatbiztosítási törvény).
A vasútépítés főleg Baross Gábor közlekedésügyi minisztersége idején gyorsult fel, aki a vasutak államosításával megalapította a Magyar Államvasutak Rt.-t (MÁV). 1867-ben 2000 km, 1910-ben 22 000 km vasút volt, behálózva az egész országot.
A vasúti nyomvonalak kijelölésekor fontos szempont volt a főbb gabona- és nyersanyagtermelő helyek elérése. Centrális vasúthálózat alakult ki, központjában Budapesttel.
Folyószabályozások
Az 1870-es években készült el a Tisza szabályozása. Lecsapolták a mocsarakat, "kiegyenesítették" a folyó kanyargós medrét, védőgátakat építettek. A Tisza szabályozásának sok előnye volt:
- 3,6 millió hektár mentesült az áradásoktól (az utolsó nagy áradás: Szeged, 1879),
- ezen a területen az egészségtelen mocsarak helyén értékes szántóföldek jöttek létre
- a Tisza hajózhatóvá vált
(Ugyanakkor ma már tudjuk, hogy környezetvédelmi szempontból hátrányokkal is járt a folyószabályozás, pl. a helyi élővilág életterének beszűkülése miatt.)
A vasútépítést és a folyószabályozást is a kubikosok munkájával végezték el. A kubikosok jellemzően a szegény agrárnépességből kerültek ki, csapataikat egy-egy munkára szerződtették. Kemény fizikai munkát végeztek szinte teljesen kézi erővel.
Tengerhajózás
Magyarország fő tengeri kikötője Fiume volt (ez földrajzilag Horvátországhoz tartozik, de a korban politikailag Magyarország része volt). A várost folyamatosan fejlesztették, forgalma állandóan nőtt.
MEZŐGAZDASÁG
A dualizmus korában kétszeresére növekedett a mezőgazdaság termelése. Ennek két oka volt:
- a termőterület bővülése (főleg a folyószabályozások miatt),
- a termelékenység növekedése (vetésforgó, gépesítés, fajtanemesítés).
Magyarország egyik legfontosabb exportcikke a búza volt. A búza ára azonban az 1873-as gazdasági válság és az olcsó amerikai gabona megjelenése miatt Európában lezuhant. Szerencsére a magyar gabona biztos vevőre talált a Monarchia nyugati felében (a védővámok miatt a Monarchia piacára nem tudott betörni az amerikai gabona).
A hazai szőlőültetvényeket a század végén szinte teljesen elpusztította a filoxéra-járvány, bár később újratelepítették őket.
IPAR
Az ipar össztermelése a korszakban nyolcszorosára növekedett.
Élelmiszer- és könnyűipar
Magyarország a korszak elején agrárország volt, ezért a legfontosabb iparág a mezőgazdasági terményeket feldolgozó élelmiszeripar (malomipar, szeszfőzés, cukorgyártás) lett. Főleg a Monarchia többi részébe exportáltuk az élelmiszeripari termékeket. Számos híres vállalat jött létre ebben az ágazatban (pl. Pick, Dreher, Globus). Budapest a világ egyik legfontosabb malomipari központja lett.
A könnyűipar (pl. textilipar, üveg-, bőripar) kevésbé tudott fejlődni az osztrák és cseh könnyűipar versenye miatt (egy-két korszerű üzem létezett).
Az állam adókedvezményekkel támogatta az élelmiszeripart és a könnyűipart. 1907-től 10 éves iparfejlesztési programot indítottak, amely elsősorban ezt a két ágazatot fejlesztette.
Nehéz- és villamosipar
A nehézipar volt a korszak másik sikerágazata. Itthon is kialakultak iparvidékek. A bányászat és a kohászat főleg az északkeleti országrészben (pl. Diósgyőr, Salgótarján) koncentrálódott, a gépgyártás központja Budapest volt (pl. Óbudai Hajógyár, Ganz Gépgyár, MÁVAG, Láng Gépgyár).
A legtöbb hazai óriásvállalat (monopólium) is a nehéziparban működött: pl. a Ganz vállalatnak itthon hat gyára is volt, ahol 14 000 embert foglalkoztatott.
A hazai villamosipar a századfordulón világszínvonalúnak számított, itt jelentős tudósok működtek:
- Bláthy Ottó, Déri Miksa, Zipernowsky Károly: transzformátor
- Puskás Tivadar: telefonközpont
- Kandó Kálmán: vasutak villamosítása
HITELSZERVEZET
A magyar gazdasági fejlődés legfőbb akadálya volt, hogy itthon hiányzott a befektetésekhez szükséges tőke. Emiatt Magyarország kezdetben rászorult a külföldi tőkére. A dualizmus korában ugrásszerűen fejlődött a hitelszervezet is:
- számos nagybank jött létre, pl. a Magyar Általános Hitelbank (alapítói a bécsi Rotschildok), Jelzáloghitelbank
- a bankok összességében egyre nagyobb mennyiségű tőkével rendelkeztek
- a hitelszervezeten belül egyre növekedett a hazai eredetű tőke aránya
A bankok jelentős szerepet játszottak a hazai gazdaságban: részesedést szereztek vállalkozásokban, gyárakat alapítottak stb. A lakossági megtakarítások elsősorban a szaporodó takarékpénztárak révén kerültek be a tőke kőrforgásába.
FORRÁSOK
1. Ipartörvény
2. Állami ipartámogatás
KÉPEK
1. A gazdaság egyes ágazatainak növekedési üteme
2. Az ipar fejlődése
3. A gyáripar szerkezete
4. A hitelrendszer