Források: az ipari forradalom (10.5.5)

1. Kortárs beszámoló a vasútról (1825)

A kijelölt időpontban a menet megindult. A vonat élén [...] mozdony haladt, készítője, Stephenson vezetésével; a mozdony után hat vagon következett szénnel és liszttel, ezek után egy vagon, melyben a vasút igazgatói és tulajdonosai foglaltak helyet személyzetükkel, ezt követte húsz szenes vagon, melyeket utasok számára alakítottak át, és zsúfolva voltak velük s végül hat, szénnel megrakott vagon. A mozdony előtt egy lovas haladt zászlóval, melyen a következő felirat volt látható: Egyéni kísérlet a köz hasznára.

Az út mindkét oldalán hatalmas néptömeg állt, sokan szaladtak a vonat után; mások lóháton követték az út két oldalán. Darlington felé az út nagyon lejtett, s Stephenson elhatározta, hogy ezen a helyen kipróbálja a mozdony gyorsaságát; jelt adott, s miután tiszta lett az út, a sebességet óránkénti tizenöt mérföldre [24 km/óra] növelte. Amikor a vonat megérkezett Darlingtonba, kiderült, hogy a vagonokban 450 utas volt, a vonat súlya pedig 90 tonnát tett ki.

a) Hogyan fogadták a kortársak a vasutat?
b) Miért bírt ilyen nagy jelentőséggel a vasút megjelenése?